Поршневой штурмовик Ил-2 / Piston attack plane Il-2

Самый массовый боевой самолет в истории авиации

Самолеты-штурмовики конструкции Сергея Ильюшина стали внесли огромный вклад в победу во Второй Мировой войне. При этом штурмовик Ил-2 официально является самым массовым боевым самолетом в истории, всего было выпущено более 36 000 этих машин.

Первые серийные Ил-2 были собраны и подготовлены к боям в феврале 1941 года в Воронеже, на авиационном заводе №18. В ноябре 1942 года завод эвакуирован в Куйбышев, и там развитие серии продолжилось. Ил-2 серийно производился также на авиационных тогда заводах №1 (ныне РКЦ «Прогресс») в Куйбышеве и №30 в Москве. Из общего количества Ил-2 (36 183) 74% произведено в Куйбышеве – 26 888 штук. Некоторое время в течение 1941-1942 годов самолет выпускался заводом №381 в Ленинграде и Нижнем Тагиле.

Советские конструкторы называли Ил-2 «летающим танком», немецкие летчики за способность штурмовика переносить повреждения называли его «бетонным самолетом», ну а наземные части вермахта прозвали самолет «черной смертью», «железным Густавом», «Мясорубкой». Ил-2 и его дальнейшее развитие – штурмовик Ил-10 активно применялись во всех крупных сражениях Второй Мировой войны и в Советско-Японской войне, действуя на всех фронтах.

The most widely used combat aircraft in the history of aviation

The ground attack planes of Sergei Ilyushin's design have made a huge contribution to the victory in the Second World War. At the same time, the Il-2 attack aircraft is officially the most widely used combat aircraft in history, in total more than 36,000 of these machines were produced.

The first serial IL-2s were assembled and prepared for battles in February 1941 in Voronezh, at the Aviation Plant No. 18. In November 1942 the plant was evacuated to Kuibyshev, and the development of the series continued there. IL-2 was also serially produced at aircraft plants No. 1 (now RKC "Progress") in Kuibyshev and No. 30 in Moscow. In Kuibyshev were produced - 26 888 pieces, 74% of the total number of Il-2 (36 183) made throughout the whole war. For some time during 1941-1942 the aircraft was also produced by the plant No. 381 in Leningrad and Nizhny Tagil.

Soviet designers called IL-2 a "flying tank", german pilots for its ability to suffer great damage without being destroyed called the plane a "concrete one", at the same time the ground parts of the Wehrmacht nicknamed the aircraft "black death", "iron Gustav", "meat mincer". Il-2 and its further development - the Il-10 attack aircraft were actively used in all major battles of the Second World War and in the Soviet-Japanese War, acting on all fronts.